FAQ Copywritera o Copywritingu

 

W miejscu tym postaram się odpowiedzieć na najczęściej zadawane pytania przez moich Klientów. Zachęcam więc do lektury. Gdyby pojawiły się jeszcze inne pytania, to po prostu zachęcam do Kontaktu! Zawsze chętnie na nie odpowiadam 🙂

 

 

 

Spis treści:
A. Zamawianie i realizacja tekstów:
  1. Jaki jest termin realizacji tekstów?
  2. Czym różnią się poszczególne rodzaje tekstów?
  3. Czy teksty podlegają korekcie / poprawie?
  4. Czy mogę nie zaakceptować otrzymane teksty?
  5. Czy korekta / poprawki są w cenie początkowej tekstów?
  6. Czy teksty są całkowicie unikalne?
  7. Czy teksty są zoptymalizowane pod SEO?
  8. Czy otrzymuję prawa autorskie na teksty?
  9. Jak zlecić przygotowanie tekstów?
  10. Czy można negocjować cenę tekstów?
  11. Czy otrzymam Fakturę bądź Rachunek?
  12. Czy otrzymam Oświadczenie o przekazaniu praw autorskich?
B. Zamówienie i realizacja pozycjonowania stron www:
  1. Jak mogę zamówić pozycjonowanie strony www?
  2. Co obejmuje moja oferta pozycjonowania stron www?
  3. Jakie strony internetowe pozycjonuję?
  4. Jakich stron internetowych nie pozycjonuję?
  5. Czy muszę podpisać umowę na długie miesiące czy lata?
  6. Czy otrzymam Fakturę lub Rachunek?
C. Inne pytania i odpowiedzi o Copywriterze i Copywritingu:
  1. Czy Copywriter musi znać obce języki?
  2. Co obejmuje Copywriting?
  3. Czy Copywriter specjalizuje się w konkretnych tekstach?
  4. Jak znaleźć skutecznego / dobrego Copywritera?
  5. Czy każdy może zostać Copywriterem?
  6. Jak współpracować z Copywriterem?
  7. Jak dalej rozwija się Copywriter?
  8. Czy Copywriter dba o siebie?
  9. Co przedstawia portfolio Copywritera?
  10. Najważniejsze cechy dobrego Copywritera?

 

A. Zamawianie i realizacja tekstów:

 

1. Jaki jest termin realizacji tekstów?

Czas przygotowania tekstów jest zawsze uzgadniany indywidualnie. Czasami może wynieść 1 dzień, natomiast innym razem tydzień, a nawet kilka tygodni. Wszystko zależy od rodzaju tekstów, ich ilości, jak i pozostałych realizowanych zleceń. Prześlij mi wytyczne co do tekstów bądź licz na moje wsparcie w tym kierunku – chętnie wskażę Ci, jakie teksty powinny pojawić się na stronie, blogu, w sklepie bądź jeszcze w innym miejscu.

 

2. Czym różnią się poszczególne rodzaje tekstów?

Teksty różnią się jakością, długością i stopniem formatowania. Do pewnych z nich są przygotowywane zdjęcia stockowe, które można wykorzystać do celów komercyjnych.

 

3. Czy teksty podlegają korekcie / poprawie?

Tak, zawsze jest możliwość zgłoszenia poprawy. Rzadko do tego dochodzi, ale zawsze staram się o dopasowanie do indywidualnych oczekiwań klienta.

 

4. Czy mogę nie zaakceptować otrzymane teksty?

Oczywiście. Natomiast wtedy przesłane teksty nigdy nie mogą zostać wykorzystane, ponieważ nie sprzedałem do nich praw autorskich.

 

5. Czy korekta / poprawki są w cenie początkowej tekstów?

Tak, wszystkie korekty i poprawki wliczone są w cenę. Jest możliwość zgłoszenia maksymalnie 2 poprawek. Wystarczają one w pełni, aby dojść do porozumienia.

 

6. Czy teksty są całkowicie unikalne?

Tak, wszystkie teksty są unikalne. Przed wysłaniem są jeszcze sprawdzane pod tym względem. Mam więc pewność, że dostarczam Klientom w pełni oryginalne teksty, które bez obaw mogą wykorzystać. Przesyłając teksty dostarczam również Oświadczenie o przekazaniu praw autorskich, w których to dokładnie zaznaczam, że są oryginalne.

 

7. Czy teksty są zoptymalizowane pod SEO?

Zgadza się. Teksty są zoptymalizowane pod względem SEO, ponieważ umieszczam w nich wyznaczone przez Klienta słowa kluczowe. Mogę również doradzić, które z nich okażą się najlepsze. Dodatkowo teksty są sformatowane, nie pisane jednym ciągiem, bogate w nagłówki, pogrubienia, listy i numerowanie. Dzięki temu takie teksty miło się czyta i są one pozytywnie odebrane przez wyszukiwarkę Google.

 

8. Czy otrzymuję prawa autorskie na teksty?

Tak. Po zaakceptowaniu tekstów i otrzymaniu wpłaty na konto przygotowuję Oświadczenie o przekazaniu Praw Autorskich, które przesyłam elektronicznie, z moim podpisem.

 

9. Jak zlecić przygotowanie tekstu?

Wystarczy skontaktować się ze mną emailowo, telefonicznie bądź spotkać bezpośrednie. Następnie po zapoznaniu się z wytycznymi Klienta przesyłam wstępną wycenę, jak i projekt realizacji zlecenia. Po otrzymaniu zielonego światła Klient zobowiązuje się wpłacić zaliczkę w wysokości 30-50% bądź całość wartości zlecenia. Po uzyskaniu środków na konto teksty są przesyłane do klienta. A już po akceptacji Klient ma za zadanie przesłać pozostała kwotę realizacji zlecenia.

 

10. Czy można negocjować cenę tekstów?

Tak, ale tylko w przypadku większego zamówienia tekstów bądź w szczególnych sytuacjach. Daj mi znać, jaką masz dla mnie specjalną ofertę, a na pewno się do niej odniosę.

 

11. Czy otrzymam Fakturę bądź Rachunek?

Tak, klienci firmowi mogą liczyć na Fakturę, natomiast osoby fizyczne na Rachunek.

 

12. Czy otrzymam Oświadczenie o przekazaniu Praw Autorskich?

Tak, wysyłane jest tuż po otrzymaniu wpłaty na moje konto firmowe i zaakceptowaniu tekstów.

 

 

B. Zamówienie i realizacja pozycjonowania stron www:

 

1.Jak mogę zamówić pozycjonowanie strony www?

Skontaktuj się ze mną emailowo. Napisz mi, którą stronę miałbym Ci pozycjonować, a następnie oczekuj na ofertę w przeciągu 24 godzin (jeśli otrzymam wiadomość w weekend to czas oczekiwania na ofertę może się wydłużyć). W wiadomości prześlij link do swojej strony, słowa kluczowe (gdy zostały już ustalone, w przeciwnym razie samodzielnie zajmuje się wyszukaniem tych najlepszych słów kluczowych, korzystając z dostępnych narzędzi Google).

 

2.Co obejmuje moja oferta pozycjonowania stron www?

Moje pozycjonowanie obejmuje promocje strony www w Google, jej linkowanie, prowadzenie zaplecza seo, bloga specjalistycznego, profili social media (Facebook, Twitter i Google+) oraz wizytówki NAP czyli Google Moja Firma.

 

3.Jakie strony internetowe pozycjonuję?

Najczęściej pozycjonuję strony firmowe – lokalne i krajowe, blogi tematyczne i sklepy internetowe. Wyniki pozycjonowania stron moich klientów chętnie przedstawiłem w Ofercie „Miesięczne pozycjonowanie strony www„.

 

4.Jakich stron internetowych nie pozycjonuję?

Nie pozycjonuję stron o tematyce hazardu, pornografii, przemocy i tym podobnych. Proszę więc nie wysyłać zapytań ofertowych, jeśli posiadasz taką stronę.

 

5.Czy muszę podpisać umowę na długie miesiące czy lata?

Nie. Wystarczy na początek umowa ustalana na 1 miesiąc pozycjonowania, wznawiana nawet przez kilka pierwszych miesięcy. Stali klienci chętnie decydują się na umowę 3 oraz 6 miesięczną 🙂

 

6.Czy otrzymam Fakturę lub Rachunek?

Tak. Rozliczamy się na podstawie zwykłej Faktury bądź Rachunku. Dokument taki wysyłam na początek bądź pod koniec miesiąca – w zależności od oczekiwań Klienta. Na dokumencie sprzedażowym zaznaczam, że usługa obejmuje pozycjonowanie konkretnej strony w wyznaczonym terminie, więc stanowi on pewnego rodzaju umowę. Nie ma potrzeby podpisywania dodatkowych umów. Klienci są zadowoleni ze skuteczności pozycjonowania, więc już po pierwszych miesiącach widzą, że można mi zaufać. Dowiedz się czy mam jeszcze czas na pozycjonowanie Twojej strony. Chętnie Ci odpowiem!

 

 

C. Inne pytania i odpowiedzi o Copywriterze i Copywritingu:

 

1.Czy Copywriter musi znać obce języki?

Oczywiście, że nie. Ale taka znajomość języków obcych jest mile widziana. Dzięki temu udaje się mu przyjmować zlecenia na teksty w różnych językach. Ja szkolę się w opanowaniu języka angielskiego, aby za pewien czas móc również i w tym języku pisać ciekawe i poprawne językowo teksty.

 

2.Co obejmuje Copywriting?

Copywriting to różnego rodzaju teksty, które znajdują zastosowanie w reklamie, marketingu, biznesie. Ich szerokie zastosowanie widać w internecie, ponieważ sprzedaż przez internet cieszy się coraz większą popularnością. Produkty i usługi sprzedawane są na stronach firmowych, w sklepach online, na portalach społecznościowych oraz w wielu innych miejscach. Aby taką sprzedaż prowadzić na wysokim poziomie, należy posiadać odpowiednią treść, czyli Content. Służy ona do odpowiedniego przedstawienia oferty handlowej, opisów produktów i usługi. Innym razem przyczynia się do utrzymywania dobrych relacji z czytelnikami czy klientami. To sprawia, że Copywriting obejmuje: teksty reklamowe, opisy produktów, teksty na strony www, artykuły na blogi, teksty do ogłoszeń, oferty handlowe, teksty do mailingu / newslettera. Oczywiście Copywriting może uwzględniać także teksty znajdujące zastosowanie w innych mediach, na przykład w radio, telewizji czy prasie.

 

3.Czy Copywriter specjalizuje się w konkretnych tekstach?

Tak, choć nie zawsze. Ja chętnie przygotowuję różnorodne teksty dla swoich Klientów, ale szczególnie: teksty na strony www, opisy produktów, artykuły na blogi, i teksty seo.

 

4.Jak znaleźć skutecznego / dobrego Copywritera?

Poznaj jego portfolio, doświadczenie, opinie i referencje klientów. Zajrzyj na jego blog oraz konta społecznościowe. Jeśli nabrałeś do niego zaufania, po prostu zleć mu pierwsze teksty. I ciesz się, że tak oto zdobyłeś kontakt z dobrym partnerem, który przyczyni się do rozwoju Twojego biznesu. Tak przynajmniej to u mnie wygląda 🙂

 

5.Czy każdy może zostać Copywriterem?

Nie każdy. Copywriter to osoba kreatywna, dbająca o ciągły rozwój osobisty i realizująca swoje cele. Musi dbać o swoje zdrowie psychiczne, fizyczne i emocjonalne. Dzięki temu nawet po wielu latach pracy z wielką przyjemnością siada do biurka i z chęcią przygotowuje teksty dla nowych i stałych Klientów. Jak mi udaje się być Copywriterem prawie 10 lat chętnie opisuję w artykule „Kim jest i jak pracuje Copywriter?„.

 

6. Jak współpracować z Copywriterem?

Ja prowadzę działalność gospodarczą, więc wystawiam już fakturę bez Vat (nie jestem płatnikiem Vat) dla firm i osób fizycznych. Wszystko odbywa się poprzez sprawdzony serwis Wfirma, z którego to wysyłam moim klientom odpowiednie dokumenty, czyli faktury, oświadczenia o przekazaniu praw autorskich i pewne przypomnienia o płatnościach. Moi klienci decydujący się na pozycjonowanie stron www również otrzymają fakturę każdego miesiąca bądź co 3 miesiące bądź pół roku/rok. To komfort, który gwarantuję im od dłuższego czasu. Klienci każdego miesiąca widzi efekty mojej pracy i dlatego zamierza nadal ze mną współpracować – tak to wygląda 🙂

Gdy dany klient się do mnie już przekonał, oczekuję przesłania od niego pewnych wytycznych dotyczących zlecenia (np. tekstów, usługi pozycjonowania bądź innych). Jeśli nie ma pewności, to wystarczy krótkie info. Ja później przesyłam kolejne pytania, a nawet swój brief z około 15 standardowymi pytaniami. Dzięki temu jestem o wiele lepiej przygotowany do pracy, z której możecie być zadowoleni.

 

7. Jak dalej rozwija się Copywriter?

Chętnie przechodzę nowe kursy i szkolenia, o czym chętnie Was informuje w swoim „Portfolio” i „O mnie„. Nadal szkolę się w języku angielskim, aby móc już niedługo pisać i rozmawiać także w tym języku. Stopień średnio zaawansowany zaliczony, ale liczę na ten jeszcze wyższy. Dodatkowo wiele na temat mojego rozwoju ukazuję na swoim blogu o Rozwoju osobistym, Copywritingu i Pozycjonowaniu stron www. Staram się na nim dzielić z moją wiedzą i doświadczeniem. A zarazem wyszukuję tematy, które okazują się szczególnie pomocne moim czytelnikom. To jednak nie wszystko. Stworzyłem również grupę na FB o Rozwoju Osobistym , z którą wspólnie się rozwijam i zapraszam, abyś jak najszybciej do niej dołączył 🙂

 

8. Czy Copywriter dba o siebie?

Ja tak i zachęcam do tego wszystkich, szczególnie osoby, które posiadają pracę przy biurku. Preferuje w każdym tygodniu bieganie, pływanie i piłkę nożną. Oczywiście na to wszystko przeznaczam zazwyczaj około kilka 3-4 godziny i muszę przyznać, że dzięki temu czuję się świetnie. Mogę regularnie się rozerwać, fizycznie, psychicznie i emocjonalnie. A to pozwala mi być później silniejszym w pracy, więc polecam. Ostatnio nawet przygotowałem na blogu specjalny poradnik o tym „Dlaczego warto biegać”.

 

9. Co przedstawia portfolio Copywritera?

To miejsce, w którym dobry Copywriter chce przedstawić się klientom z jak najlepszej strony. W tym celu przedstawia wykonane przez siebie prace, czyli teksty i artykuły. Oczywiście czyni to za zgodą klientów i w ten sposób, aby te teksty nie były brane pod uwagę przez wyszukiwarkę Google i inne. Zazwyczaj są przedstawione w formie zdjęć bądź plików do pobrania. W portfolio Copywriter może jeszcze podzielić się osobistymi tekstami. Mogą one przedstawiać różne poziomy trudności – tekst reklamowy, opis produktu, naming, artykuł na blog, tekst seo / zapleczowy, tekst preclowy. Portfolio to także miejsce, gdzie warto pochwalić się, w jakich serwisach pełni rolę redaktorów bądź jakie blogi prowadzimy. One również będą mogły zostać sprawdzone przez Klientów. Im lepiej przygotowane portfolio, tym lepiej.

 

10. Najważniejsze cechy dobrego Copywritera:

  • kreatywność / twórczość
  • dyscyplina
  • wytrzymałość
  • uczciwość

 

Pamiętaj: Gdyby pojawiły się inne pytania, to oczywiście przypominam o Kontakcie poprzez formularz na stronie, emailowo, telefonicznie, a nawet bezpośrednio.

Daj mi znać, a wszystko Ci wyjaśnię 🙂