Koszty reklamy w Internecie - np. na Facebooku i w Google Ads

Koszty reklamy w Internecie interesują dwie grupy osób: reklamodawców i wydawców. Reklamodawca poszukuje miejsc na skuteczną reklamę swojej strony internetowej firmy czy biznesu. Zależy mu na tym, aby ograniczyć koszty, a zwiększyć sprzedaż(np. w sklepie internetowym czy przez pozyskiwanie leadów). Założeniem wydawcy jest natomiast umożliwienie reklamodawcy różnych modelów rozliczeń za reklamę.

Ustalenie kosztów reklamy w Internecie pozwoli wybrać właściwy model rozliczeniowy!

Pewne z nich pasują do wybranej branży czy strategii marketingowej. Poniżej zostały opisane najpopularniejsze modele rozliczeń reklam. Zachęcamy więc, aby się z nimi zapoznać!

1. CPC (COST PER CLICK)

CPC (Cost Per Click) – najpopularniejszy model rozliczeń na rynku reklamowym. Wydawca otrzymuje pieniądze, gdy użytkownik kliknie na reklamę wyświetlaną na jego stronie. Model ten jest bardzo popularny, ponieważ reklamodawca płaci tylko wtedy, gdy odbiorca zainteresuje się reklamowanym produktem. Poddając ten model analizie pod kątem użyteczności dla reklamodawcy oraz wydawcy można wskazać następujące wady i zalety.

Z punktu widzenia reklamodawcy

Zalety:

 Płatność tylko za kliknięcie,
 Darmowe budowanie marki,
 Reklama dociera tylko do zainteresowanych.

Wady :
 Brak.

Z punktu widzenia wydawcy

Zalety:
 Duża ilość reklamodawców,
 Szeroka gama reklamowanych produktów,
 Brak wygórowanych wymogów w sieciach reklamowych stosujących ten model.

Wady:
 Płatność za kliknięcie,
 Brak informacji o stawkach,

2. CPD (COST PER DAY)

CPD[1] (Cost Per Day) – model rozliczeń polegający na płatności za dzień umieszczenia reklamy na danej stronie. W przypadku reklam opłacanych za dzień, to reklamodawca musi zainteresować się danym serwisem i wykupić w nim reklamę. Ten model również posiada swoje wady i zalety, a wśród najistotniejszych znajdziemy :

Z punktu widzenia reklamodawcy

Zalety:
 Możliwość wybrania strony, na której umieszczona zostanie reklama,
 Opłata niezależna od efektów.

Wady:
 Konieczność analizy tematyki strony pod kątem potencjalnych klientów,
 Opłata niezależna od efektów

Z punktu widzenia wydawcy

Zalety:
 Opłata za dzień wyświetlania, a nie za efekt,
 Z góry ustalona stawka.

Wady:
 Mała ilość ofert.

3. CPM (Cost Per Mille)

Model rozliczeń, w którym wydawca otrzymuje wynagrodzenie za 1000 wyświetleń. Jako, że model ten wymusza płatność za wyświetlenie, a nie jego efektnie jest on zbyt popularny wśród reklamodawców. Jednak jak każdy model rozliczeń posiada swoje zalety i wady.

Z punktu widzenia reklamodawcy

Zalety:
 Mniej wymagający wydawcy.
Wady:
 Płatność za wyświetlenie,
 Brak gwarancji dotarcia do odbiorcy.

Z punktu widzenia reklamodawcy

Zalety:
 Płatność za wyświetlenie.
Wady:
 Niewielka ilość ofert,
 Bardzo niska jakość reklamowanych produktów.

4. CPV (COST PER VIEW)

CPV[3] (Cost Per View) – model rozliczeń, w którym wydawca otrzymuje zapłatę za każde jednorazowe wyświetlenie reklamy. Ten sposób płatności wykorzystywany jest najczęściej w przypadku reklam video czy pop-up, czyli reklam inwazyjnych gwarantujących dotarcie reklamy do użytkownika. Choć model ten posiada unikatowe zalety, to często dostępny jest tylko dla większych reklamodawców.

Z punktu widzenia reklamodawcy

Zalety:
 Gwarancja dotarcia do odbiorcy.

Wady:
 Często konieczność przygotowania materiałów multimedialnych,
 Płatność za wyświetlenie.

Z punktu widzenia wydawcy

Zalety:
 Płatność za wyświetlenie.

Wady:
 Często reklama inwazyjna.

5. CPS (COST PER SALE)

CPS[4] (Cost Per Sale) – model rozliczeń, w którym wydawca otrzymuje pieniądze tylko wtedy, gdy użytkownik przekierowany z jego strony na stronę reklamodawcy, dokona zakupu jakiegoś towaru. Wysokość wynagrodzenia ustalana jest przez reklamodawcę z góry i może być kwotowa lub procentowa. W przypadku rozliczeń kwotowych stawka ustalana jest z góry, w przypadku rozliczeń procentowych otrzymujemy część pieniędzy zarobionych przez reklamodawcę najczęściej 5-10 procent. Model ten tak jak w przypadku modelu CPV posiada unikatowe zalety nie spotykane w innych modelach rozliczeniowych.

Z punktu widzenia reklamodawcy

Zalety:
 Płatność za sprzedaż.

Wady:
 Konieczność integracji strony z systemem reklamowym.

Z punktu widzenia wydawcy

Zalety:
 Bardzo wysokie prowizje,
 Brak konieczności wykonania zakupu zaraz po kliknięciu na reklamę.

Wady:
 Płatność wyłącznie za efekt.

6. CPL (COST PER LEAD)

CPL[5] (Cost Per Lead) – model rozliczeń, w którym wydawca otrzymuje wynagrodzenie za czynności wykonane przez użytkownika po przekierowaniu z jego strony. Najczęściej wydawcy płaci się za wypełnienie przez użytkownika formularza kontaktowego lub rejestracji konta.

Z punktu widzenia reklamodawcy

Zalety:
 Płatność za efekt.

Wady:
 Konieczność integracji z systemem reklamowym.

Z punktu widzenia wydawcy

Zalety
 Wysokie prowizje,
 Brak konieczności wykonania akcji zaraz po kliknięciu na reklamę.

Wady
 Płatność tylko za efekt.

Koszty i rodzaje reklam w Internecie – Wnioski

Wszystkie modele rozliczeniowe występujące w sieciach reklamowych mają swoje wady i zalety. Podjęto wiele prób połączenia poszczególnych modeli rozliczeniowych dzięki którym część wad została usunięta, jednak hybrydy te nie są na tyle popularne, aby wpływały na rynek reklamy w Polsce. Należy również pamiętać, że w zależności od tego czy jesteśmy reklamodawcą czy wydawcą zalety oraz wady powinny być analizowane niezależnie pod kątem zastosowania na danej stronie internetowej.

Dlatego nie da się jednoznacznie wskazać najlepszego modelu reklamowego. I choć w chwili obecnej najczęściej wykorzystuje się preferowany przez reklamodawców model rozliczeń CPC to frustracja narastająca wśród wydawców może spowodować, że model ten straci swoją pozycję i zostanie zastąpiony przez cos bardziej przyjaznego wydawcom, albo bardziej popularne staną się modele hybrydowe, które zagwarantują wydawcy wyższe zarobki.

Potrzebują Państwo wsparcia w skutecznej promocji swojej witryny w Internecie? Zachęcamy do skorzystania z naszych usług SEO i Copywritingu, które zapewniamy od wielu lat!

Koszty reklamy w Internecie – np. na Facebooku i w Google Ads